Entre 2011 et 2019, j’ai travaillé sur un doctorat interuniversitaire en histoire de l’art. Je place ici le brouillon de ma thèse. Vous pouvez consulter le plan complet du projet et une description de mon parcours. N’oubliez pas qu’il s’agit d’un brouillon.


Bibliographie

Allen, Brian. Towards a Modern Art World. New Haven et New York, Yale University Press, 1995.

Altshuler, Bruce. The Avant-Garde in Exhibition : New Art in the 20th Century. New York, H. N. Abrams, 1994.

Andreassen, Rikke. Human Exhibitions. Race, Gender and Sexuality in Ethnic Displays. Farnham, Ashgate, 2015.

Archer, John H. G. Art and Architecture in Victorian Manchester. Manchester, Manchester University Press, 1985.

Ayre, Robert. « Art Association of Montreal ». Canadian Art, vol. 5, no. 3 (1948), p. 112-119.

Ayres, William Smallwood. « The Domestic Museum in Manhattan : Major Private Art Installations in New York City, 1870-1920 ». Thèse de doctorat, Newark (DE), University of Delaware, 1993.

Bann, Stephen. Under the Sign. John Bargrave as Collector, Traveler, and Witness. Ann Arbor, University of Michigan Press, 1994.

Barlow, Paul. Governing Cultures. Art Institutions in Victorian London. Farnham, Ashgate, 2000.

Beckert, Sven et Julia B. Rosenbaum. The American Bourgeoisie : Distinction and Identity in the Nineteenth Century. New York, Palgrave MacMillan, 2010.

Belcher, Michael. Exhibitions in Museums. Leicester, Leicester University Press, 1991.

Bentkowska-Kafel, Anna. « Debating Digital Art History ». International Journal for Digital Art History, no. 1 (juin 2015), p. 51-64.

Black, Eileen et William M. Laffan. Art in Belfast, 1760-1888 : Art Lovers or Philistines ? Dublin, Irish Academic Press, 2006.

Boime, Albert. « The Salon des Refusés and the Evolution of Modern Art ». Art Quaterly, vol. 32 (1969), p. 411-426.

Bolas, Gerald D. « The Early Years of the American Art Association. 1879-1900 ». Thèse de doctorat, New York, City University of New York, 1998.

Bourdieu, Pierre. La Distinction. Critique sociale du jugement. Paris, Éditions de Minuit, 1979.

Bremner, R. H. American Philanthropy. Chicago, University of Chicago Press, 1988.

Brilliant, Virginia. Gothic Art in the Gilded Age. Medieval and Renaissance Treasures in the Gavet-Vanderbilt-Ringling Collection. Sarasota, The John and Mable Ringing Museum, 2010.

Brogan, Devin. « Art in wichita : Instruction, Collection, and Innovation ». mémoire de maîtrise, Wichita, Wichita State University, 2006.

Brooke, Janet M. Études et petits formats du 19e siècle. Collection du Musée des beaux-arts de Montréal. 19th Century Small Paintings and Oil Sketches. The Montreal Museum of Fine Arts Collection. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 1980.

Brooke, Janet M. Le goût de l’art. Les collectionneurs montréalais. 1880-1920. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 1989.

Buis, Alena M. « Ut pictura poesis: Edward Black Greenshields’ Collection of Hague School Paintings ». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université Concordia, août 2008.

Carrier, David. Museum Skepticism. A History of the Display of Art in Public Galleries. Durham (NC), Duke University Press, 2006.

Chang, Ting. « The Limits of the Gift. Alfred Chauchard’s Donation to the Louvre ». Journal of the History of Collections, vol. 17, no. 2 (2005), p. 213-221.

Cherry, Deborah et Fintan Cullen. Spectacle and Display. Malden, Blackwell Publishing, 2008.

Clark, Peter. British Clubs and Societies. 1580-1800. The Origins of an Associational World. Oxford, Oxford University Press, 2000.

Constable, W. G. et Elizabeth Gibson Holahan. Art Collecting in the United States of America : An Outline of An History. Londres, Nelson, 1964.

Coombes, Annie. « Museums and the Formation of National and Cultural Identities ». Oxford Art Journal, vol. 11, no. 11 (1988), p. 57-68.

The Council on Museums and Education in the Visual Arts. The Art Museum as Educator. A Collection of Studies as Guides to Practice and Policy. Berkeley, University of California Press, 1978.

Demeulenaere-Douyère, Christiane. Exotiques expositions… Les expositions universelles et les cultures extra-européennes. France. 1855-1937. Paris, Somogy Éditions d’art, 2010.

Dimaggio, Paul. « Cultural Entrepreneurship in Nineteenth-Century Boston : The Creation of an Organizational Base for High Culture in America ». Media, Culture and Society, vol. 4, no. 1 (1982), p. 33-50.

Distel, Anne. Les collectionneurs des impressionnistes. Amateurs et marchands. Gruin, Trio, 1989.

Doulkaridou, Elli. « Reframing Art History ». International Journal for Digital Art History, no. 1 (juin 2015), p. 67-83.

Dowsett, Kathleen. « The Women’s Art Association of Canada and its Designs on Canadian Handicraft, 1898-1939 ». Mémoire de maîtrise, Kingtson, Queen’s University, 1998.

Drucker, Johanna. « Is there a « Digital » Art History ? ». Visual Resources, vol. 29, no. 1-2 (2013), p. 5-13.

Dufresne, Sylvie. « Attractions, curiosités, carnaval d’hiver, expositions agricoles et industrielles : le loisir public à Montréal au XIXe siècle ». Dans Jean Brault (dir.), Montréal au XIXe siècle. Des gens, des idées, des arts, une ville, Montréal, Leméac, 1990.

Dupré, Sarah. « Imagining the Art of French Canada. The 1929 Exhibition of Canadian Handicraft ». Mémoire de maîtrise, Kingston, Queen’s University, 2004.

Durand-Ruel Godfroy, Caroline. « Paul Durand-Ruel’s Marketing Practices ». Van Gogh Museum Journal, 2000, p. 83-89.

Elsner, John et Roger Cardinal. The Cultures of Collecting. Melbourne, Melbourne University Press, 1994.

Emery, Elizabeth et Laura Morowitz. « From the Living Room to the Museum and Back Again. The Collection and Display of Medieval Art in Fin de Siècle ». Journal of the History of Collections, vol. 16, no. 2 (2004), p. 285-309.

Fawcett, Trevor. The Rise of English Provincial Art : Artists, Patrons, and Institutions Outside London, 1800-1830. Oxford, Oxford University Press, 1974.

Fecteau, Jean-Marie. « Etat et associationnisme : éléments pour une problématique des rapports État / société dans la transition au capital ». Dans Allan Greer et Ian Walter Radforth, Colonial Leviathan : State Formation in Mid-Nineteenth-Century Canada, Toronto, University of Toronto Press, 1992, p. 134-162.

Findling, John E. et Kimberly D. Pelle. Encyclopedia of World’s Fairs and Expositions. Jefferson (NC), McFarland & Co., 2008.

Formanek, Ruth. Why They Collect : Collectors Reveal Their Motivations. Londres, Routledge, 1994.

Forster, Patrick A. « ‘Art Feeling Grows’ in Oregon : The Portland Art Association, 1892-1932 ». Mémoire de maîtrise, Portland, Portland State University, 2011.

Fox, Daniel M. Engines of Culture. Philanthropy and Art Museums, New Brunswick (NJ), Transaction, 1995.

Foy, Jessica H. et Karal Ann Marling. The Arts and the American Home : 1890-1930. Knoxville (TN), University of Tennessee Press, 1994.

Frick Art Reference Library. Center for the History of Collecting in America. Archives Directory for the History of Collecting in America. [ En ligne ]. <http://research.frick.org/
directoryweb/home.php> (site consulté le 1er novembre 2014).

Fullerton, Peter. Some Aspects of the Early Years of the British Institution. Mémoire de maîtrise, Londres, University of London, 1979.

Fullerton, Peter. « Patronage and Pedagogy : the British Institution in the Early Nineteenth Century ». Art History, vol. 5, no. 1 (1982), p. 59-72.

Gagnon, François-Marc, John Bland et Elizabeth Collard. La fin d’une époque : Montréal 1880-1914. The End of an Era : Montreal 1880-1914. Montréal, Musée McCord, 1977.

Galard, Jean. Le regard instruit. Action éducative et action culturelle dans les musées. Paris, La documentation française, 1999.

Gauthier, Marc. « Les Salons parisiens au Canada : L’Exposition d’art français de Montréal en 1909 ». Mémoire de maîtrise, Québec, Université Laval, 2011.

Genet-Delacroix, Marie-Claude. Art et État sous la IIIe République. Le système des beaux-arts. Paris, Publications de la Sorbonne, 1992.

Genet-Delacroix, Marie-Claude. « Vies d’artistes : art académique, art officiel et art libre en France à la fin du XIXe siècle ». Revue d’histoire moderne et contemporaine (1954-), vol. 33, no. 1 (janvier-mars 1986), p. 40-73.

Genet-Delacroix, Marie-Claude. « Esthétique officielle et art national sous la Troisième République ». Le Mouvement social, no. 131 (avril-juin 1985), p. 105-120.

Gennari-Santori, Flaminia. « ‘I was to have all the finest’. Renaissance bronzes from J. Pierpont Morgan to Henry C. Frick ». Journal of the History of Collections, vol. 22, no. 2 (2010), p. 307-324.

Germain, Georges-Hébert. Un musée dans la ville. Une histoire du Musée des beaux-arts de Montréal. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 2007.

Gorski, Philip S. Bourdieu and Historical Analysis. Durham (NC), Duke University Press, 2013.

Gray, R. P. « Muscovite Patrons of European Painting. The Collections of Vasily Kokorev, Dmitry Botkin and Sergei Tretyakov ». Journal of the History of Collections, vol. 10, no. 2 (1998), p. 189-198.

Green, Nicholas. « Circuits of Production, Circuits of Consumption: The Case of Mid-Neneteenth-Century French Art Dealing ». Art Journal, vol. 48, no. 1 (printemps 1989), p. 29-34.

Greenhalgh, Paul. Ephemeral Vistas. The Expositions Universelles, Great Exhibitions, and World’s Fairs. Manchester, Manchester University Press, 1988.

Haskell, Francis. « Art Exhibitions in 18th-Century Venice ». Arte Veneta, 1958, p. 179-185.

Haskell, Francis. « Art Exhibitions in XVII Century Rome ». Studi Secenteshi, I (1960), p. 107-121.

Haskell, Francis. Patrons and Painters. A Study on the Relations between Italian Art and Society in the Age of the Baroque. New York, Alfred N. Knopf, 1963.

Haskell, Francis. Rediscoveries in Art. Some Aspects of Taste, Fashion and Collecting in England and France. Ithaca (NY), Cornell University Press, 1976.

Haskell, Francis et Nicholas Penny. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture, 1500-1900. New Haven, Yale University Press, 1981.

Haskell, Francis. Past and Present in Art and Taste. Selected Essays. New Haven, Yale University Press, 1987.

Haskell, Francis. The Ephemeral Museum. Old Master Paintings and the Rise of the Art Exhibition. New Haven, Yale University Press, 2000.

Haskins, Heather Victoria. « Bending the Rules : The Montreal Branch of the Woman’s Art Association of Canada, 1894-1900 ». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université Concordia, 1995.

Heaman, Elsbeth. The Inglorious Arts of Peace. Exhibitions in Canadian Society During the Nineteenth Century. Toronto, University of Toronto Press, 1999.

Higonnet, Anne. A Museum of One’s Own. Private Collections, Public Gift. Pittsburgh, Periscope Publishing, 2010.

Hill, Kate. Culture and Class in English Public Museums, 1850-1914. Farnham, Ashgate, 2005.

Hubbard, Robert H. European Paintings in Canadian Collections. Earlier Schools. Toronto, Oxford University Press, 1956.

Hubbard. Robert H. European Paintings in Canada Collections. II. Modern Schools. Toronto, Oxford University Press, 1962.

Hurdalek, Marta H. The Hague School. Collecting in Canada at the Turn of the Century. Toronto, Musée des beaux-arts de l’Ontario, 1983.

Huston, Lorne. « The 1913 Spring Exhibition of the Art Association of Montreal. Anatomy of a Public Debate ». Annales d’histoire de l’art canadien, vol. 24, no. 1 (2013), p. 13-55.

Huyghe, René. L’Art et l’homme. Paris, Larousse, 1957-1961.

Johnston, William R. « Sylvan Vistas and Other Nineteenth-Century Paintings ». Apollo, vol. CIII, no. 171 (mai 1976), p. 418-413.

Joyeux-Prunel, Béatrice. Nul n’est prophète en son pays ? L’internationalisation de la peinture des avant-gardes parisiennes, 1855-1914. Paris, Nicolas Chaudun, 2009.

Joyeux-Prunel, Béatrice (dir.) et Luc Sigalo Santos (coll.). L’Art et la mesure. Histoire de l’art et méthodes quantitatives. « Actes de la recherche à l’ENS », no. 5. Paris, éditions rue d’Ulm, 2010.

Karp, Ivan et Steven D. Levine. Exhibiting Culture. The Poetics and Politics of Museum Display. Washington, Smithsonian Institution Press, 1991.

Kinchin, Perilla, Juliet Kinchin et Neil Baxter. Glasgow’s Great Exhibitions. 1888, 1901, 1911, 1938, 1988. Windlebury, White Cockade, 1988.

Lacroix, Laurier. « Associations d’artistes ». Dans Historica Canada. L’Encyclopédie canadienne. [En ligne]. <http://encyclopediecanadienne.ca/fr/article/associations-dartistes/> (page consultée le 28 octobre 2015).

Laffan, William M. « Ireland’s Collectors : A Historical Perspective ». Apollo, no. 511 (sept. 2004), p. 59-65.

Lamonde, Yvan. Histoire sociale des idées au Québec. 1760-1896. Montréal, Fides, 2000.

Leduc, abbé Pierre. « Les origines et le développement de l’Art Association de Montréal (1860-1912) ». Thèse de doctorat, Université de Montréal, 1963.

Lemaire, Gérard-Georges. Histoire du Salon de peinture. Paris, Klincksieck, 2004.

Lesser, Gloria. « The R. B. Angus Art Collection ». Annales d’histoire de l’art canadien, vol. XV, no. 1, p. 108-127.

Levine, Lawrence W. Highbrow / Lowbrow : The Emergence of Cultural Hierarchy in America. Cambridge, Harvard University Press, 1988.

Long, Véronique. « Les collectionneurs d’œuvre d’art et la donation au musée à la fin du XIXe siècle : l’exemple du musée du Louvre ». Romantisme, vol. 112 (2001), p. 45-54.

Long, Véronique. Mécènes des deux mondes. Les collectionneurs donateurs du Louvre et de l’Art Institute de Chicago. 1879-1940. Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2007.

Luckhurst, Kenneth W. The Story of Exhibitions. Londres et New York, The Studio Publications, 1951.

MacCuaig, Stuart. Women’s Art Association of Hamilton. The First 100 Years. Hamilton, Art Gallery of Hamilton, 1996.

Macdonald, Sharon. A Companion to Museum Studies. Malden (MA), Blackwell, 2006.

MacTavish, Newton. The Fine Arts in Canada. Toronto, MacMillan, 1925.

Mainardi, Patricia. The End of the Salon. Art and State in the Early Third Republic. Cambridge, Cambridge University Press, 1994.

Mainardi, Patricia. « The Double Exhibition in Nineteenth-Century France ». Art Journal, vol. 48, no. 1 (1989), p. 23-28.

Manovich, Lev. « Data Science and Digital Art History ». International Journal for Digital Art History, no. 1 (juin 2015), p.12-35.

Marx, Barbara (éd.) Sammeln als Institution von der fürstlichen Wunderkammer zum Mäzenatentum des Staates. Munich, Deutscher Kunstverlag, 2006.

Matthews, Rosemary. « Collectors and why they Collect. Isabella Stewart Gardner and her Museum of Art ». Journal of the History of Collections, vol. 21, no. 2 (2009), p. 183-189.

Muensterberger, Werner. Collecting. An Unruly Passion. Princeton, Princeton University Press, 1994.

Neal, Neal. A Wise Extravagance. The Founding of the Carnegie International Exhibitions. 1895-1901. Pittsburgh, University of Pittsburgh Press, 1996.

Ott, John. Manufacturing the Modern Patron in Victorian California. Cultural Philanthropy, Industrial Capital and Social Authority. Farnham (Royaume-Uni), Ashgate, 2014.

Pearce, Susan M. Interpreting Objects and Collections. Londres, Routledge, 1994.

Pepall, Rosalind M. Construction d’un musée des beaux-arts. Montréal. 1912. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 1986.

Pergam, Elizabeth A. The Manchester Art Treasures Exhibition of 1857. Farnham, Ashgate, 2011.

Perry, Gill. « Exhibiting les Indépendants : Gauguin and the Café Volpini Show ». Dans Paul Wood. The Challenge of the Avant-Garde. New Haven, Yale University Press, 1999, p. 164-181.

Pierce, Alexandria. « Imperialist Intent, Colonial Response. The Art Collection and Cultural Milieu of Lord Strathcona in Nineteenth-Century Montreal ». Thèse de doctorat, Montréal, Université McGill, août 2002.

Poggi, Jérôme. « Les galeries du boulevard des Italiens, antichambre de la modernité ». La revue du Musée d’Orsay, no. 27 (automne 2008), p. 22-33.

Pointon, Marcia. Art Apart : Art Institutions and Ideology across England and North America. Manchester, Manchester University Press, 1994.

Pomian, Krzysztof. Des saintes reliques à l’art moderne. Venise – Chicago. XIIIe – XXe siècle. Paris, Gallimard, 2003.

Pomian, Krzysztof. « Collection : une typologie historique ». Romantisme, vol. 112 (2001), p. 9-22.

Pomian, Krzysztof. Collectionneurs, amateurs et curieux. Paris, Venise : XVIe – XVIIIe siècle. Paris, Gallimard, 1987.

Poulot, Dominique. « La morale du musée. 1789-1930 ». Romantisme, vol. 112 (2001), p. 23-30.

Poulot, Dominique. « Le XIXe siècle ou le triomphe du musée ». Annales. Histoire, Sciences sociales, vol. 48, no. 6 (nov.-déc. 1993).

Quodbach, Esmée. Holland’s Golden Age in America. Collecting the Art of Rembrandt, Vermeer, and Hals. University Park (PA), Pennsylvania State University Press, 2014.

Reist, Inge. British Models of Art Collecting and the American Response. Reflections Across the Pond. New York, The Frick Collection and Frick Art Reference Library, 2014.

Reist, Inge et José Luis Colomer. Collecting Spanish Art : Spain’s Golden Age and America’s Gilded Age. New York, The Frick Collection, 2012.

Rydell, Robert W. All the World’s a Fair. Visions of Empire at American International Expositions, 1876-1916. Chicago, University of Chicago Press, 1984.

Selwood, Sarah, Sue Clive et Diana Irving. Cabinets of Curiosity ? Art Gallery Education. Londres, Arts & Society, 1994.

Sicotte, Hélène. « L’implantation de la galerie d’art à Montréal : le cas de W. Scott & Sons, 1859-1914. Comment la révision du concept d’œuvre d’art autorisa la spécialisation du commerce d’art ». 2 vol. Thèse de doctorat, Montréal, Université du Québec à Montréal, juillet 2003.

Sillevis, John, Ronald de Leeuw et Charles Dumas. L’École de La Haye. Les maîtres hollandais du 19eme siècle. Paris, Réunion des musées nationaux, 1983.

Sillevis, John et Anne Tabak, Le livre de l’École de La Haye. Zwolle, Waanders Uitgevers, 2004.

Sorbelli, Silvia. « Renaissance Art in Montreal : The City’s Early Collectors and Their Gifts to the Art Association of Montreal and the Montreal Museum of Fine Arts ». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université Concordia, septembre 2010.

Starkey, Pat. Riches into Art. Liverpool Collectors, 1770-1880. Liverpool, Liverpool University Press, 1993.

Steegman, John H. Short Guide to the Collection. Montréal, Montreal Museum of Fine Arts, 1954.

Steegman, John H. Catalogue of Paintings. Montréal, Montreal Museum of Fine Arts, 1960.

Stewart, Iain Jeremy. Putting the Pieces in Place : The Collecting Practices of Edward Perry Warren (1860-1928) and the Museum of Fine Arts, Boston. Mémoire de maîtrise, Montréal, Université Concordia, 2003.

Stourton, James et Charles Sebag-Montefiore. The British as Art Collectors. From the Tudors to the Present. Londres, Scala, 2012.

Sutton, Denys. « Editorial. A Tradition of Collecting ». Apollo, vol. CIII, no. 171 (mai 1976), p. 346-349.

Svenningsen, Jesper. « Publicly accessible art collections in Copenhagen during the Napoleonic era ». Journal of the History of Collections, vol. 27, no. 2 (juillet 2015), p. 175-198.

Taylor, Brandon. Art for the Nation. Exhibitions and the London Public. New Brunswick (NJ), Rutgers University Press, 1999.

Thompson, Allison. « A Worthy Place in the Art of our Country : The Women’s Art Association of Canada, 1887-1987 ». Mémoire de maîtrise, Ottawa, Carleton University, 1989.

Trachtenberg, Alan. The Incorporation of America : Culture & Society in the Gilded Age. New York, Hill and Wang, 1992.

Trodd, Colin. « Nineteenth-Century Art Institutions and Academies ». Dans Dana Arnold et David Peters Corbett (dir.), A Companion to British Art : 1600 to the Present, Hoboken, Wiley-Blackwell, 2013, p. 105-130.

Trudel, Jean. « Aux origines du Musée des beaux-arts de Montréal. La fondation de l’Art Association of Montreal en 1860 ». Annales d’histoire de l’art canadien, vol. XV, no. 1 (1992), p. 31-60.

Trudel, Jean. « Le développement des musées au Québec : entre les sciences et les arts ». Musées, vol. 14, no. 3 (sept. 1992), p. 6-10.

Trudel, Jean. « The Montreal Society of Artists. Une galerie d’art contemporain à Montréal en 1847 ». Annales d’histoire de l’art canadien, no. XIII, vol. 1 (1990), p. 61-87.

Turner, Evan H. Le Musée des beaux-arts de Montréal. Peinture, sculpture, arts décoratifs. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 1960.

Turner, Evan H. Canada Collects : European Paintings. Le Canada collectionne : Peinture européenne. 1860-1960. Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal, 1960.

Vaisse, Pierre. La Troisième République et les peintres. Paris, Flammarion, 1995.

Wacquant, Loïc J. D. Bourdieu in America : Notes on the Transatlantic Importation of Social Theory. Chicago, University of Chicago Press, 1993.

Ward, Martha. « Impressionist Installations and Private Exhibitions ». Art Bulletin, vol. LXXIII, no. 4 (déc. 1991), p. 599-622.

Waterfiled, Giles. Art Treasures of England. The Regional Collections. Londres, Merrell, 1998.

Waterhouse, Ellis. « Earlier Paintings in the Earlier Years of the Art Institute : The Role of the Private Collectors ». Art Institute of Chicago Museum Studies, vol. 10 (1983), p. 79-91.

Webb, Jennifer D. « Gilded Age Collecting in America’s Middle West ». Journal of the History of Collections, vol. 22, no. 1, p. 99-113.

Weisberg, Gabriel P., DeCourcy E. McIntosh et Alison McQueen. Collecting in the Gilded Age. Art Patronage in Pittsburgh, 1890-1910. Pittsburgh, The Frick Art and Historical Center, 1997.

Weller, Dennis P. Rembrandt in America. Collecting and Connoisseurship. New York, Skira Rozzoli, 2011.

Whitmore, Janet Lynn. « Painting Collections and the Gilded Age Art Market : Minneapolis, Chicago and St. Louis, 1870-1925 ». Thèse de doctorat, Minneapolis, University of Minnesota, mars 2002.

Whitmore, Janet Lynn. « Transatlantic Collecting : Paris to Minneapolis ». Dans Petra ten-Doesschate Chu et Laurinda S. Dixon (éd.) Twenty-First-Century Perspectives on Nineteenth-Century Art. Essays in Honor of Gabriel P. Weisberg. Newark, University of Delaware Press, p. 56-63.

Wilkes, Chris. Bourdieu’s Class. Londres, MacMillan, 1990.

Woodson-Boulton, Amy. Transformative Beauty. Art Museums in Industrial Britain. Stanford, Stanford University Press, 2012.

Zunz, Olivier. Philanthropy in America. A History. Princeton, Princeton University Press, 2014.

Zweig, Benjamin. « Forgotten Genealogies : Brief Reflections on the History of Digital Art History ». International Journal for Digital Art History, no. 1 (juin 2015), p. 39-49.